Teoria ja käytäntö

Rein Raud: Rekonstruktio

Alkuun Rein Raudin kirja ei tunnu vetävän imuunsa: isä haluaa ymmärtää tyttärensä kuolemaan johtaneet tapahtumat ja kirjaa sivuille selvittelytyönsä vaiheet. Mutta verkkainen tarinointi hämää.

Muun ohessa lukija pääsee tutustumaan Annin ja hänen isänsä Enn Padrikin elämään 1900-luvun lopun ja 2000-luvun alun Virossa. Annin äidin perhe oli neuvostoaikaan luonut ”normaalit suhteet instituutioiden kanssa” ja nautti niihin liittyvistä etuoikeuksista, kun taas hänen isänsä suhtautui järjestelmään tavanomaisen vihamielisesti.

Omien muistelujensa ohessa Enn Padrik käy tapaamassa Annin tunteneita ihmisiä, joiden kertomuksista vähitellen selviää, mitä pienessä syrjäisessä kommuunissa tapahtui ennen asukkaiden joukkoitsemurhaa. Eri ihmiset kertovat hieman eri asioita ja jokin myöhempi tapahtuma saattaa tulla esille ennen aikaisempaa. Annin roolin asteittainen vaihtuminen normaalista jäsenestä epäilijäksi ja lopulta yhteisön keskeiseksi hahmoksi kuvataan muisteluiden kautta selkeästi osoittelematta.

Annin luonteen kehitys kuvautuu uskottavasti. Lapsena hän hankki suorituksillaan hyväksyntää ja tunnustusta ja pystyi miellyttämään niin opettajia kuin muitakin niin halutessaan. Ilmeisesti isän vaikutuksesta hän ei hyväksynyt löysiä väitteitä ja lukioikäisenä hänestä tuli taitava sanankäyttäjä. Koulun jälkeen seurasi yliopisto-opintoja Pariisissa, jossa lyhyt episodi muodostui käännekohdaksi Annin suhtautumisessa miesten harjoittamaan vallankäyttöön.

Esille ei tule mitään sensaatiomaista, ei mitään sellaista, millä kirja tunkisi myyntitilastojen kärkeen. Juuri siksi Raudin fiktio vaikuttaa kylmäävän todelta, lähes faktalta. Luultavasti tapahtumat vastaavat niitä uskonnollisten hörhöjen joukkoitsemurhia, joista on tietoja olemassa.

Yksi kommuunin luennoitsija korostaa, että on vain kaksi tärkeätä kysymystä: Jumala ja kuolema. Siis teoriassa. Entä käytännössä? Luennoitsija häviää paikalta ja vähitellen kommuuni päätyy vaihtamaan teorian käytäntöön. Myös lopputapahtumien syyn ja ihmisten motiivien rekonstruoimisessa Raud osaa välttää helpot ratkaisut ja tarpeettoman selittelyn.